האם מנהלי בתי ספר יכולים להיות יזמים ולהוביל שינוי חברתי!

מתוך מוסף יזמות 2011 – בהוצאת גלובס – קארן טל / כתבת חינוך

 

האם מנהלי בתי ספר יכולים להיות גם יזמים חברתיים?

קארן כהן , מנהל קמפוס ביאליק-רוגוזין בתל אביב,

שהסרט הדוקומנטרי עליו זכה באוסקר, משוכנעת שכן: הנה נימוקיה

 

"במהלך שש שנים האחרונות היתה לי זכות גדולה לשמש

כמנהלת קמפוס ביאליק–רוגוזין.

בית הספר מונה 900 תלמידים מ- 48 ארצות מוצא: יהודים

נוצרים ומוסלמים.          פיתחנו מודל חינוכי הוליסטי שנותן

המתבסס על מנתן מענה איכותי וכולל לתלמידים בהיבט

החינוכי, הרגשי והחברתי.

 

בית הספר הפך לבית ולעוגן מרכזי בחיי התלמידים,

ההורים והמורים.          בשנה האחרונה שמו של קמפוס

ביאליק-רוגוזין נישא בפי רבים ברחבי הארץ, בזכות

פרס החינוך הארצי שהוענק לבתי הספר בשנת תשע"א

במעמד נשיא המדינה ושר החינוך, וגם בזכות המאבק

למניעת גירושם של ילדי מהגרי העבודה מהארץ.

 

ברחבי העולם זכה בית הספר להכרה בין לאומית

בזכות הסרט הדוקומנטרי הקצר "strangers no more"

שתיעד את סיפורו של בית הספר וזכה בפרס האוסקר

לשנת 2011 .

 

בית הספר יצר שותפות אמיצה עם ארבעה גורמים עיקריים:

קהילת בית הספר- צוות בית הספר, מסור מקצועי ומחויב,

שרואה במקצוע ההוראה שלחיות חברתית.

הרשות המקומית – ראש העירייה רון חולדאי ומניהל החינוך

בתל אביב.        משרד החינוך – שר החינוך במחויבותו לא

לאפשר את גירושם של ילדי מהגרי העבודה ובהצבעה אמיצה

בממשלה בסוגיה זו.      ועד פעולה – מתנדבים מעולם התעשייה

ברשות של גב' רינה זמיר וד"ר יוסי ורדי, שיחד עם מעטפת של

200 מתנדבים בטווח הגילאים10 עד 80 , נתנו רוח גבית

לפעילות בית הספר, יחד עם שותפי לדרך, ד"ר יוסי ורדי,

ושורה מופלאה של חברים, אנשי תעשייה מהמובילים בארץ,

הקמנו מיזם חינוכי חדש "תובנות בחינוך" ששם לו למטרה

לסייע למנהלים ובתי ספר בפריפריה החברתית, ולסייע להם

להוביל את קהילתם לנתיבים של הצלחה ותקווה.

 

לשמחתנו גילינו מנהלים התופסים את תפקידם כמנהיגים

חברתיים ומוכנים להירתם בכל ישותם לקידומם של תלמידיהם.

 

שלושה עקרונות מרכזיים מנחים את עבודתנו ב"תובנות בחינוך":

הרחבת תפיסת התפקיד של המנהל כמנהיג ויזם חברתי,

הפועל על בסיס תפיסת עולם רחבה ומעמיקה ומוביל חזון

בר השגה; תפיסה הוליסטית הרואה בבית הספר עוגן מרכזי

בחיי התלמידים – " בית ספר כמרכז חינוכי, טיפולי וחברתי

הנותן מענה כולל לקהילת בית הספר" ; הקמת ועדי פעולה

מתנדבים הפועלים תחת הנהגתו של מנהל בית הספר

ובשיתוף עם רשויות המדינה – משרד החינוך ורשויות מקומיות.

 

אני מאמינה כי בטווח של חמש שנים נוכל לצפות במסה קריטית

של בתי ספר שיהפכו למוסדות מעוררי השראה בזכות רמת

ההישגים החינוכיים והחברתיים שלהם.

 

הדרך היום, כמו אז, רצופה באתגרים רבים ומגוונים.

זה יצליח כי פשוט אין לנו ברירה!!

 

הכותבת היא מנהל קמפוס ביאליק רוגוזין בתל אביב.

Leave a reply

required